Is dit het nu?

Gepubliceerd op: 29-06-2020

Ken je dat gevoel van rusteloosheid. Je hebt eigenlijk niets te klagen, maar je bent toch niet happy. Het voelt niet voldaan of zo… zo’n gevoel van “Is dit het nu?” Ergens durf je er ook niet voor uit te komen, want de mensen om je heen vinden vast dat je zeurt. Maar ermee blijven lopen is ook niet fijn. Want het zorgt er voor dat je steeds meer gaat twijfelen en je steeds minder happy gaat voelen.

Waar komt dat gevoel vandaan?

Dat gevoel kan door een aantal dingen veroorzaakt worden. Zo kan het zijn dat je verwachtingen vooraf anders of te hoog waren. En dat het daardoor een beetje tegenvalt.

Maar het kan ook zo zijn, en dit is vaker de reden. Dat je het gevoel hebt dat wat je doet niet zoveel toegevoegde waarde heeft. “Waar doe ik het eigenlijk voor?” is dan een vraag die je waarschijnlijk wel bekend voorkomt. En theoretisch kun je dan ook wel uitleggen waarvoor het belangrijk is, maar zo voelt het niet. Het voelt zinloos. We willen over het algemeen graag iets betekenen voor de maatschappij. Maatschappelijke relevantie noemen we dat of zingeving. Het gevoel hebben dat wat je doet ook echt een positieve bijdrage levert aan het grote geheel. Dat het er toe doet. Dat je impact kunt hebben op iets of iemand.

Sociale media heeft ook een effect op dit gevoel. Het kan heel goed zo zijn dat je best tevreden bent met je leven. Maar omdat je op Facebook of Instagram zoveel foto’s en filmpjes voorbij ziet komen van mensen die het nog veel beter voor elkaar hebben dan jij. Die een veel leuker leven lijken te hebben. Van die mensen die alles mee hebben. Daardoor wordt jij minder tevreden met wat je hebt, want in vergelijking daarmee stelt het natuurlijk helemaal niets voor.

De laatste reden die misschien effect heeft op dat sluimerende gevoel van ontevredenheid is dat je je niet gezien voelt. Je werkt hard, en wat je doet vind je ook best leuk. Maar je voelt geen waardering. Je krijgt onvoldoende erkenning voor je harde werk en je hebt misschien zelfs het idee dat als je morgen niet meer terug zou komen je niet eens gemist zou worden.

Uiteraard kan het in jouw geval ook een combinatie zijn van meerdere redenen die hier boven omschreven zijn.

Wat heeft het gevoel voor effect op jou?

Het effect van dit gevoel van ontevredenheid is hoogst waarschijnlijk dat je gaat twijfelen of je niet iets anders moet gaan doen. Ander werk zoeken, een andere opleiding volgen of misschien een andere partner zoeken. Het kan op alle gebieden voorkomen maar het effect is het zelfde. Het maakt je onzeker, het brengt je aan het twijfelen. Heb je wel de juiste keuzes gemaakt? Moet je wel verder op dit pad? Als je al langer met dit gevoel loopt kan het een enorme invloed krijgen op je stemming. Je gaat je steeds minder happy voelen en soms voel je je gewoon ronduit ellendig. Je zou het liefst in je bed kruipen en hopen dat het morgen een nare droom bleek te zijn. Als het bij jou al zo ver gekomen is, dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen. Is het bij jou nog niet zo ver? Ook dan kun je er maar beter mee aan de slag gaan voor het erger wordt. Niets doen gaat het in ieder geval niet oplossen.

Wat kan je er aan doen?

Probeer er achter te komen waar het gevoel vandaan komt. Waar ben je precies ontevreden over? En wat veroorzaakt die ontevredenheid? Je kunt hierbij gebruik maken van de mogelijke redenen die hier boven staan omschreven, maar het kan ook zo zijn dat het net iets anders zit bij jou. Sta open voor alle mogelijkheden, er is geen goed of fout.

Als je weet waar het gevoel vandaan komt dan kun je gaan bedenken wat de opties zijn om hier verandering in te brengen. Probeer hierbij out of the box te denken. Vaak zijn er meer opties dan je in eerste instantie dacht. En het hoeven ook geen mega grote veranderingen te zijn. Soms hebben kleine veranderingen al een enorme impact. Bijvoorbeeld, als je meer maatschappelijke relevantie wilt krijgen dan zijn er heel veel opties om dat te doen. Daar hoef je niet direct een andere baan voor te zoeken (het kan natuurlijk wel maar er zijn meer opties) dat kan bijvoorbeeld ook door vrijwilligerswerk of door een initiatief op te zetten voor iets wat jij belangrijk vind. Of misschien kun je je aansluiten bij initiatieven die al bestaan. Of als je merkt dat je erg beïnvloed wordt door sociale media. Probeer er dan eens wat minder vaak op te kijken. Of volg alleen mensen die je een goed gevoel geven. En stop met het volgen van mensen die jouw onzekerheid groter maken.

Als je opties hebt bedacht dan kun je een actieplan gaan maken. Want met alleen ideeën in je hoofd ga je je niet beter voelen. Maak een keuze en ga in de actiemodus. Ga er mee aan de slag, ga iets doen. En ervaar het effect.